[email protected]

Share Article

Etichete

Acatiste Acatistul si viata Sfantului Efrem cel Nou Acatistul Sfantului Marturisitor Ioan Rusul
poza Sfantul Antonie cel Mare

Acatistul Sfantului Antonie cel Mare

Text copiat din Acatistul Sfantului Antonie cel Mare, tiparit cu binecuvantarea Preasfintitului GALACTION Episcopul Alexandriei si Teleormanului

Editura BUNAVESTIRE
Bacau
2006

Rugaciunile incepatoare

In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, Amin.

Slava Tie, Dumnezeul nostru, slava Tie!

Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul adevarului, care pretutindenea esti si toate le implinesti, Vistierul bunatatilor si Datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunele, sufletele noastre.

Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi! (de trei ori)

Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin!

Preasfanta Traime, milueste-ne pe noi, Doamne, curateste pacatele noastre.

Stapane, iarta faradelegile noastre. Sfinte, cerceteaza si vindeca neputintele noastre, pentru numele Tau.

Doamne miluiesti,(de trei ori)

Slava... si acum...

Tatal nostru, care esti in ceruri, sfinteasca-se numele Tau, vie Imparatia Ta, fie voia Ta, precum in cer si pe pamant. Painea noastra cea de toate zilele da-ne-o noua astazi si ne iarta greselele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri. Si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izba-veste de cel rau. Amin!

Apoi:

Miluieste-ne pe noi Doamne, miluieste-ne pe noi, ca nepricepandu-ne de nici un raspuns, aceasta rugaciune aducem Tie, ca unui Stapan, noi pacatosii robii Tai, miluieste-ne pe noi.

Slava...

Doamne, miluieste-ne pe noi, ca intru Tine am nadajduit; nu te mania pe noi foarte, nici pomeni faradelegile noastre, cic auta si acum ca un milostiv si ne izbaveste pe noi de vrasmasii nostri, ca Tu esti Dumnezeul nostru si noi suntem poporul Tau; toti lucru mainilor Tale si numele Tau chemam.

Si acum...

Usa milostivirii deschide-o noua, binecuvantata Nascatoare de Dumnezeu, Fecioara, ca sa nu pierim cei ce nadajduim intru tine, ci sa ne mantuim prin tine de nevoi, caci tu esti mantuirea nemului crestinesc.

Condacul 1:

Fugind de intunericul ce negru al Egiptului, ai cautat pamantul cel de viata datator al pustiului.

Prin infranare si nevointa vestejind saltarile trupului, prealaudate, te-ai facut pilda monahilor, de Dumnezeu cugetatorule, celor ce canta: Bucura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!

Icosul 1

Om cu firea te-ai arata, parinte, dar te-ai vazut impreuna cetatean cu ingerii, caci ca unu fara trup ai vietuit pe pamant, Preacuvioase Antonie, lepadand toata purtarea de grija a trupului; pentru aceasta graim tie:

Bucura-te, odrasla a cucernicului parinte;

Bucura-te, ramura credincioasei Maici Sfinte;

Bucura-te, vlastarul cel nevestejit al Egiptului;

Bucura-te, povatuitorul cel mare al pustiului;

Bucura-te, ca din tinere lui Hristos ai urmat;

Bucura-te, ca fireste de trup te-ai departat;

Bucura-te, aratatorule al cailor monahicesti;

Bucura-te, cel ce voiesti mantuirea muritorilor;

Bucura-te, izbavitorul din inseleciuni al celor multi;

Bucura-te, datatorule raurilor de tamaduiri;

Bucura-te, prin care Dumnezeu s-a preainaltat;

Bucura-te, prin care satana s-a rusinat;

Bucrura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!

Condacul al 2-lea:

Vazandu-te pe tine, de Dumnezeu purtatorule, vrasmasul, la inaltime ridicat, se ispitea a te impiedica de la toate faptele bune; insa dupa putin timp s-a rusinat de sporirea ta, care, nevoindu-te cu trupul si inaltandu-te cu sufletul, cantai lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 2-lea

Avand cunostinta celor ce sunt ca si cum nu ar fi, ai trecut cu vederea trecatoarele desfatari ale vietii; deci, in mormant inchizandu-te, prin multe necazuri te-ai inteleptit, nadejdea spre Dumnezeu punandu-ti; pentru care auzi acestea:

Bucura-te, insuflatorule al nadejdii in Dumnezeu;

Bucura-te, pierzatorule al nebuniei vrasmasului;

Bucura-te, cel ce nu te inspaimantezi de ranirile lui;

Bucura-te, biruitorul uneltirilor lui;

Bucura-te, lauda cea vestita a pamantului Egiptului;

Bucura-te, cel mai stralucit decat toti monahii, lumina cea mai stralucitoare;

Bucura-te, luminat deslusitor al inteleptilor;

Bucura-te, luceafarul stralucitor al luceferilor;

Bucura-te, izvorul ce viu al pustiei;

Bucura-te, glasul cel puternic, risipitor al trandaviei;

Bucura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!

Condacul al 3-lea:

Puterea Celui Preainalt tare te-a facut in toate, Antonie fericite, ca vazand pornirea vrasmasilor cea neputincioasa venind asupra ta. neclintit ai ramas si, cu darul inconjurat fiind de toate partile, cantai lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 3-lea

Avand dumnezeiasca dorinta, incat mai mult a fi necajit, cugetatorule de Dumnezeu, ai vazut dumnezeiescul har; ca din cer, lumina pogorandu-se, te-a cercetat pe tine in nevointa si glas ai auzit, intarindu-te si graind:

Bucura-te, fiule al dumnezeiestii lumini;

Bucura-te, locas al Duhului Sfant;

Bucura-te, faclia cea nestinsa a linistii;

Bucura-te, canonul cel preadrept al infranarii;

Bucura-te, privirea cea preadulce a ingerilor si a oamenilor;

Bucura-te, marirea cea laudata a celor alesi;

Bucura-te, izgonitorule al patimilor omenesti;

Bucura-te, imbogatitorule de dumnezeiesc har;

Bucura-te, parinte intai-statator al parintilor;

Bucura-te, preacinstite iscusit pazitor al celor neinsostiti;

Bucura-te, cel ce covarsesti intru cunostinta pe cei intelepti;

Bucura-te, cel ce intaresti pe credinciosii cei cazuti, ridicandu-i;

Bucura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!

Condacul al 4-lea:

Aprins fiind de dumnezeiasca dorinta, catre muntele pustiului ai alergat, Antonie, bucurandu-te; iar cel naravit intru rautate, un disc mare de argint a pus inaintea ta, insa tu ca pe un gunoi defaimandu-l cantai lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 4-lea

Nevoindu-te mai presus de fire, parinte Antonie, si biruind relele viclesuguri diavolesti, mai presus de acestea te-ai aratat; deci, facandu-te cetatean al pustiei, auzi acestea:

Bucura-te, canonul si temelia pustnicilor;

Bucura-te, plangerea impotriva railor vrasmasi;

Bucura-te, slujitorule al slujbelor celor mai bune;

Bucura-te, datatorule al celor ce cer cele dumnezeiesti;

Bucura-te, ca rau ai patimit, vrasmasului impotrivindu-te;

Bucura-te, ca, unindu-te cu Dumnezeu, te-ai veselit;

Bucura-te, minunea cea preaveselitoare a ingerilor,

Bucura-te, cel ce esti rana grea a demonilor;

Bucura-te, credinciosule slujitor al lui Dumnezeu;

Bucura-te, inainte statator al credinciosilor

Bucura-te, prin care s-au desertat cetatile;

Bucura-te, prin care muntii in cetati s-au schimbat;

Bucura-te, parinte Antoniei, de Dumnezeu cugetatorule!

Condacul al 5-lea:

Vrand a trece Nilul, parinte de Dumnezeu purtatorule Antonie, luntre neaflandu-se, te-ai suit pe un crocodil, mergand spre cercetarea rugatorilor tai, cantand impreuna cu dansii lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 5-lea

Vazandu-te tinerii Egiptului in pustie locuind, ca pe unu mai presus de oameni, si auzind invatatura ta, s-au schimbat cu dumnezeiasca schimbare; pentru care slavind pe Dumnezeu, graim tie:

Bucura-te, cel ce esti om intre ingeri;

Bucura-te, cel ce, prin pildele tale, pamantul l-ai facut cer;

Bucura-te, cel ce, prin faptele tale, ai slujit lui Dumnezeu;

Bucura-te, ca ai surpat spranceana demonilor;

Bucura-te, cel ce ai inaltat viata muritorilor;

Bucura-te, tainuitorule al dumnezeiestii stapaniri cea in trei Sori;

Bucura-te, povatuitorule al dumnezeiestii petreceri;

Bucura-te, ridicarea celor cazuti;

Bucura-te, mantuirea multora;

Bucura-te, ca ne povatuiesti pe noi in a urma tie;

Bucura-te, ca urmand povetele tale, adunam sufletului bogatie;

Bucura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!

Condacul al 6-lea:

Propovaduitor al dreptei credinte celor fara de Dumnezeu te-ai aratat si voind a te face mucenic, cu barbatie in oras ai intrat; dar, neimplinindu-ti dorinta, cu singura bunovainta te-ai facut desavarsit nevoitor, cantand lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 6-lea

Ca un luceafar in pustiul Egiptului stralucind, intunericul inselaciunii ai gonit si, savarsind pururea tamaduiri, prin tine Dumnezeu s-a preaslavit; pentru care primesti de la noi acestea:

Bucura-te, prin care se impodobesc cuviosii;

Bucura-te, prin care oamenii se mantuiesc;

Bucura-te, dumnezeiasca mangaiere a bolnavilor;

Bucura-te, harul cel dumnezeiesc al calatorilor;

Condacul al 7-lea:

Ramanand in muntii pustiului marele Antonie, hrana de la sarazini avea, apoi lucrand pamantul, cu grau si cu finice se hranea, fiarele infricosandu-se, iar pe credinciosi indemnadu-i a canta: Aliluia!

Icosul al 7-lea

Nou oras ai aratat adan-cimea pustietatii, Antonie fericite, cel deopotriva cu ingerii; caci ca un alt Ierusalim si Sinai multele tau s-a preamarit, si ca un alt Moise si Iliei aratandu-te, auzi acestea:

Bucura-te, al doilea Moise cu faptele;

Bucura-te, al doilea Ilie cu chipurile

Bucura-te, cel ce blandetii lui David te-ai asemanat;

Bucura-te, cel ce cararile botezului ai urmat;

Bucura-te, cel ce ai izvorat apa monahilor in loc insetat;

Bucura-te, cel ce lui Pavel cel simplu te-ai asemenat;

Bucura-te, cel ce in fiecare zi ai sfatuit pe monahi;

Bucura-te, cel ce ai povatuit indeosebi pe cei gresiti;

Bucura-te, cel ce ai vindecat pe cei orbi;

Bucura-te, cel ce ai indreptat pe cei slabanogi,

Bucura-te, cel ce ai gonit patimile cele sufletesti;

Bucura-te, cel ce ai vindecat durelrile cele trupesti;

Bucura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!

Condacul al 8-lea:

Straina minune! Vazand vanarea in multe feluri, nicidecum nu te-ai inspaimantat, de trei ori fericite, iar vanatorul, dumne-zeiasca ta fata vazand, de frica fiind cuprins, indata a murit, facandu-te tu pilda tuturor celor ispititi, a canta lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 8-lea

Cu totul vesel te-ai aratat, vazand inaltarea sufletului lui Ammun, pe care ai aratat-o celor impreuna cu tine intrebat fiind de dansii, de Dumnezeu purta-torule Antonie; deci, vazand sfintenia ta, minunandu-ne, graim tie:

Bucura-te, insuti vazatorule al tainelor;

Bucura-te, trecatorule cu vederea al pamantestilor lucruri;

Bucura-te, trecatorule cu vederea al pamantestilor lucruri;

Bucura-te, luminarea adevarata a celor necunoscatori;

Bucura-te, grabnica supunere a supusilor;

Bucura-te, ca pe cele viitoare, ca pe cele de fata le vedeai;

Bucura-te, ca aratai cu putinta pe cele cu neputinta;

Bucura-te, ca ai mantuit pe tinerii cei indraciti;

Bucura-te, cel ce ai tamaduit pe cei bolnavi de ochi;

Bucura-te, cel ce vedeai inaltarea sufletelor;

Bucura-te, cel ce mai inainte spuneai iesirea lor;

Bucura-te, toiagul cel bun al monahilor;

Bucura-te, cinstita impodobire a credinciosilor;

Bucura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!

Condacul al 9-lea:

Tot darul cel dumnezeiesc, ca si Pavel ai primit, ca cel ce te-ai facut si tu, toate tuturor, pe toti covarsindu-i Antonie, pana si in vazduh te-ai rapit, cuvioase, pentru care, incutremurat cu totul cantai lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 9-lea

Pe ritorii cei mult vorbitori, ca pe niste pesti fara glas i-ai aratat prin cuvintele tale, de Dumnezeu purtatorule, ca, ritorisind despre Dumnezeu, cuvintele tale asemanandu-le cu lucrurile, te-ai facut minunat si marit; pentru aceasta cantam tie:

Bucura-te, versul intelepciunii lui Dumnezeu;

Bucura-te, vistieria cuvintelor Lui;

Bucura-te, cel mai intelept decat toti filosofii;

Bucura-te, cel mai iscusit si mai inalt in cuvinte;

Bucura-te, preamarita auzire si graire a celor intepelti;

Bucura-te, preacinstita oglindire a monahilor si a tuturor celor ce te cauta,

Bucura-te, cel ce veselesti auzul credinciosilor;

Bucura-te, cel ce ai dezlegat impleticirile filosofilor;

Bucura-te, fiu al lui Dumnezeu, dupa impartasire;

Bucura-te, inaltarea preacuviosilor dupa straduire;

Bucura-te, prin care s-a infiintat monahismul;

Bucura-te, prin care s-au indreptat credinciosii;

Bucura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!

Condacul al 10-lea:

Grabindu-te, de Dumnezeu purtatorule parinte, dupa porunca de dinainte primita de la Dumnezeu, te-ai dus catre Pavel Tebeul; si, impiedicandu-te de multe ispite, nu te-ai infricosat de relele intamplari si, dobandind ceea ce doreai, ai incetat intris-tarea, cantand lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 10-lea

A doua oara, facand calatoria marele Antonie si grabindu-se catre Pavel Tebeul, a vazut inaltarea sufle-tului lui; deci, alergand si gasindu-l mort, l-ai ingropat, luandu-i imbracamintea, pentru care graim lui:

Bucura-te, inger purtator de trup;

Bucura-te, omule ce ce cu Dumnezeu ai vorbit,

Bucura-te, cel ce ai vazut nevointele lui Pavel;

Bucura-te, slujitorul ingroparii lui;

Bucura-te, cel ce ai istorisit vietuirea lui;

Bucura-te, cel ce te-ai imbogatit cu a lui faptura buna;

Bucura-te, cel ce mai inainte ai cunoscut inseleciunea eresurilor;

Bucura-te, cel ce ai aliniat tulburarea Bisericilor;

Bucura-te, cel ce ai gonit primejdia eresului;

Bucura-te, partasul dreptei cunostinte;

Bucura-te, buna mireasma a pustiurilor;

Bucura-te, buna insuflare a monahilor;

Bucura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!

Condacul al 11-lea:

Nevoind Valachie, cel de cele arienesti cugetator, a cunoaste pe Fiul, Dumnezeu preainalt, te-ai pornit impotriva lui, Antonie; si el, ticalosul, luand cele dupa faptele sale, de cal a fost ucis, iar tu lui Dumnezeu cantai:

Icosul al 11-lea

Lumina, trimisa de Luminatorul cel mare, aratandu-te tu, Antonie, ai luminat pe toti, si pe ucenicii tai sfatuind, mai inainte le-ai aratat mutarea ta din viata de aici; iar ei, de intristare fiind cuprinsi, cantau tie acestea:

Bucura-te, mangaierea noastra;

Bucura-te, incurajarea tuturor;

Bucura-te, hranitorul celor flamanzi de cele ceresti;

Bucura-te, sfatuitorul celor doritor de cele sufletesti;

Bucura-te, ca iesirea ta mai inainte ai cunoscut-o, de Dumnezeu purtatorule;

Bucura-te, urmatorule al inteleptilor de Dumnezeu apostoli;

Bucura-te, prin care pamantenii se lauda;

Bucura-te, prin care inte-leptii se arata;

Bucura-te, desfatarea slavei tale celei negraite;

Bucura-te, amintirea hranei tale celei sfinte;

Bucura-te, ca invataturile tale cu drag le primim;

Bucura-te, ca ne mantuim sufletul urmandu-ti sfaturile;

Bucura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!

Condacul al 12-lea:

De mare dar s-a invrednicit mare Atanasie, luand amandoua hainele tale, de Dumnezeu purtatorule Antonie, si scriind dumnezeiasca viata ta, cea de una suta si cinci ani, canta lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul al 12-lea

Cantati impreuna cu ingerii ca mai inainte cu oamenii, in ceruri veselindu-te, fericite, cantarea cea intrit-sfanta lui Dumnezeu, pe care roaga-L pentru cei ce te cinstim pe tine, Antonie, si cu dragoste cantam acestea:

Bucura-te, locuitorul celor ceresti;

Bucura-te, impodobitorul celor pamantesti;

Bucura-te, cel ce impreuna petreci cu ingerii:

Bucura-te, impreuna vorbitorule cu sfintii;

Bucura-te, pururea laudatorule al Preasfitei Traimi;

Bucura-te, povatuitorul si sprijinitorul celor ce te lauda pe tine;

Bucura-te, stralucitule pastor si invatatorule al ucenicilor tai,

Bucura-te, inainte-statator al tuturor cuviosilor;

Bucura-te, preacinstitule conducator al celor necasatoriti;

Bucura-te, cel ce esti cald mijlocitor al celor ce poarta numele tau,

Bucura-te, mare aparator al celor ce te cinstesc pe tine;

Bucura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!

Condacul al 13-lea:

O, preaintelepte de Dumnezeu purtatorule Antonie, capetenia parintilor si slava cuviosilor, primeste de la noi aceste laude ce cu tot sufletul le aducem tie si roaga-te lui Dumnezeu pentru noi cei ce cantam: Aliluia!

Acest Condac se zice de trei ori.

Apoi se zice Icosul intai: Om cu firea te-ai aratat... si Condacul intai: Fugind de intunericul...; si se face otpusul.

Icos 1 si Condac 1