Manastirea Petru Voda
Despre Sfanta Mare Mucenita Eufimia
"in zilele binecredinciosilor imparati Marcian si Pulheria (450-457), s-a facut in calcedon, Sino mare (451), de 630 de Sfinti Parinti, din toata lumea, si au osandit erezia lui Dioscor si al lui Eutihie, care invatau ca Hristos, Mantuitorul lumii, este o Persona numai cu firea si o lucrare si nu primeau dreapta credinta, cara invata ca Dumnezeu cel intrupat, Mantuitorul lumii, este Persoana Fiului, din Sfanta Traime, avand dou firi, o fire de om si o fire de Dumnezeu, unite intre ele si lucrand impreuna la mantuirea noastra.
Astazi, (11 iulie - n. n.) praznuim minunea ce s-a facut de cinstitele Moaste ale Sfintei Mucenite Eufimia, din vremea acestui al I mare Sinod a toata lumea, de la Calcedon. Caci, de vreme ce ereticii nu voiau sa primeasca dogmele dreptei credinte, Sfintii parinti ai Sinodului au zis catre eretici: <<Scrieti, intr-o carte, marturisirea credintei voastre si vom scrie, si noi, marturisirea noastra. Si amandoua scrierile sa le pecetluim si sa le punem la racla cu preacinstitele moaste ale marii Mucenite Eufimia. Apoi, sa ne rugam cu post, lui Dumnezeu, ca prin ea sa ne descopere credinta cea dreapta.>> Si, pecetluind racla cu pecete imparateasca, au pus pazitori. Si, dupa trei zile de post si rugaciune, deschizand racla, au gasit scrierea dreptcredinciosilor in mana dreapta a Sfintei, iar pe cea a ereticilor raucredinciosi la picioarele ei. Spre aducerea aminte despre aceasta preaslaviata minune din timpul Sinodului, Sfanta Mare Mucenita Eufimia se zugaveste cu o scriere in mana dreapta.
Ea s-a nascut si a crescut la Clacedon, in tinutul Bitiniei, langa Bosfor si, tot in acest loc, a primit si cununa muceniciei, in anul 307, pe vreme sangerosului imparat Galeriu (305-311). Era fiica lui Filofran si a lui Teodosianei si se purta, in viata, ca o tanara fecioara, care isi inchinase viata lui Hristos. Si parata fiind ca este crestina, a fost pedepsita cu roata, data la fiare si alte maiestrite chinuri si si-a luat cununa muceniciei prin foc, fiind arsa de vie.
Sfanta Biserica serbeaza pomenirea ei si astazi 11 iulie, la praznuirea minunii de la Calcedon, a Sfintelor Moaste, dar si la 16 septembrie, ziua ei de muceniceasca patimire."
(Proloagele, 11 iulie)
Acatistul Sfintei Mari Mucenite Eufimia
(11 iulie si 16 septembrie)
Troparul, glasul al 3-lea
Foarte mult ai veselit pe cei dreptslavitori si ai rusinat pe cei rau credinciosi, Eufimia preafrumoasa fecioara a lui Hristos, intarind cele ce Parintii bine au dogmatisit la al patrulea Sobor. Mucenita preamarita, pe Hristos Dumnezeu roaga-L sa ne daruiasca noua mare mila.
Condacul 1
Nevointe in chinuri, nevointe pentru credinta cu avant ai suferit pentru Hristos Dumnul nostru, Acestuia si acum roaga-te sa surpe trufia vrasmasilor sub picioarele bine-credinciosilor, precum atunci a suprat eresurile prin rugaciunile tale, ceea ce ai primit hotararea de la cei sase sute si trezeci de Dumnezeu purtatori Parinti, prealaudata. Pentru aceasta cantam tie:
Bucura-te Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Icosul 1
Care dintre nevointele tale sau care din minunile tale sau ce lucru dintre-ale vietii tale celei fara de prihana trebuie laudat mai inainte? Caci de toate ne minunam, cantand tie unele ca acestea:
Bucura-te, ceea ce intru curatie ai vietuit;
Bucura-te, ca viata ta lui Hristos Dumnezeu o ai daruit.
Bucura-te, ca te-ai izbavit de mrejele bogatiei pamantesti;
Bucura-te, ca ai dobandit cinstea bogatiei ceresti.
Bucura-te, ca toata grija cea lumeasca o ai parasit;
Bucura-te, ca de sufletul cel nepieritor te-ai ingrijit.
Bucura-te, ca de prigoana si de moarte nu te-ai spaimantat;
Bucura-te, ca Hristos Dumnezeu tarie ti-a dat.
Bucura-te, ca toate chinurile cu bucurie pentru Hristos ai rabdat.
Bucura-te, ca dreapta credinta cu minune la Sobor ai aparat;
Bucura-te, ca asupra eresurilor te-ai aratat biruitoare;
Bucura-te Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul 2
Din pruncie vietuind cu evlavie, te-ai impodobit cu virtutile cele duhovnicesti, si pe pamant fiind, in cer petreceai, cantand lui Dumnezeu: Aliluia!
Icosul 2
Facandu-te pe tine oglinda curata, ai stralucit cu intelesurile cele dumnezeiesti; iar acum luminezi cu duhovniceasca lumina pe cei ce te cinstesc pe tine prin laude ca acestea:
Bucura-te, diamant al rabdarii preastralucit;
Bucura-te, ca intunericul necredintei ai izgonit.
Bucura-te, margaritar preacinstit al dreptei credinte;
Bucura-te, ca pentru mucenicie te-ai pregatit prin nevointe.
Bucura-te, ca podoabele cele din afara le-ai defaiamat;
Bucura-te, ca virtutile cele duhovnicesti ai aflat.
Bucura-te, ca pentru Hristos pe cele trecatoare le-ai parasit;
Bucura-te, ca de la Dansul bunatatile vesnice ai primit.
Bucura-te, ravnitoare a patimirii mucenicesti;
Bucura-te, ca te veselesti cu cetele ingeresti.
Bucura-te a gradinii ceresti duhovniceasca floare;
Bucura-te Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul 3
Fiind parata ighemonului ca esti crestina, ai fost chinuita cu roate si cu foc, si alte multe chinuri rabdand, cu bucurie cantai Domnului: Aliluia
Icosul al 3
Nesuferind vrasmasul duhovniceasca ta vietuire, a uneltit ca prin slugile sale sa fii parata ighemonului Diocletian; iar acesta vazand neclintirea ta intru dreapta credinta, a poruncit sa fii data la multe feluri de chinuri pe care le-ai rabdat cu bucurie; pentru aceasta te laudam cantand tie:
Bucura-te, ca pentru Hristos lovituri ai primit;
Bucura-te, ca Hristos in fericirea vesnica te-a primit.
Bucura-te, ca zdrobire cu roata ai rabdat;
Bucura-te, ca pentru rabdare Domnul te-a incununat.
Bucura-te, ca la fiare paganii te-au dat;
Bucura-te, ca de acestea nu te-ai spaimantat.
Bucura-te, ca prin apa au voit sa te nimiceasca;
Bucura-te, ca ai rabdat cu bucurie duhovniceasca.
Bucura-te, ca in toate ai ramas nebiruita.
Bucura-te, preafericita, de chinuri rabdatoare;
Bucura-te Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul 4
Prin toate felurile de chinuri paganii au voit sa te piarda; insa mai vartos ei insisi s-au pierdut cu moartea cea vesnica. Iar tu, prealaudata Mucenita, ai dobandit fericirea cea nepieritoare, cantand lui Dumnezeu: Aliluia!
Icosul 4
Obrazul tau, Mucenita, rabdand lovituri se lumina stralucit cu izbiturile; si cu fulgerul Dumnezeiescului Duh a intunecat cugetul vrasmasilor. Iar noi vazand muceniceasca ta patimire, te laudam cu cantari ca acestea:
Bucura-te, ca peste fata ai fost lovita cu salbaticie;
Bucura-te, ca acum Fata Domnului o vezi cu bucurie.
Bucura-te, ca lovire peste obraz ai rabdat,
Bucura-te, ca obrazul paganilor de a ta rabdare s-a rusinat.
Bucura-te, ca bataie pana la sange ai primit;
Bucura-te, ca mucenicescul sange Biserica o a impodobit.
Bucura-te, ca si acum din Sfintele Moaste sange izvoreste;
Bucura-te, ca mucenicescul sange tamaduiri daruieste.
Bucura-te, ca de fiarele cu chip omenesc la fiare ai fost data;
Bucura-te, ca de fiare nu te-ai spaimantat, mucenita prealaudata.
Bucura-te, ca prin sange mucenicesc te-ai arata tamaduitoare;
Bucura-te Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul 5
O, minune! Cum cea din racla ca si cum ar fi patimind vie, muceniceste izvoreste sangiuri si adesea da daruri, pentru care cantam: Aliluia!
Icosul 5
In ochii celor fara de minte, dreptii sunt morti desavarsit si iesirea lor din lume li se pare mare nenorocire, si plecarea lor dintre noi, un prapad, dar ei sunt in pace. Chiar daca in fata oamenilor ei au rabdat suferintele, nadejdea lor este plinda de nemurire. Si fiind pedepsiti cu putin, mare rasplata vor primi. Intelegand aceasta, te cinstim pe tine, Sfanta Mucenita, cu cantari de lauda:
Bucura-te, ca pentru Hristos ai rabdat suferinte;
Bucura-te, ca Domnul ti-a randuit nevointe.
Bucura-te, ca si rasplatire ai primit cu prisosinta;
Bucura-te, prealaudata purtatoare de biruinta;
Bucura-te, ca fericirea fara de sfarsit ti-a fost pregatita.
Bucura-te, ca precum aurul in topitoare ai fost lamurita;
Bucura-te, ca prin har te-ai aratat stralucita;
Bucura-te, ca pentru Hristos ai parasit bogatiile pamantesti;
Bucura-te, ca de la Dansul ai dobandit comorile ceresti.
Bucura-te, a vesnicei fericiri ravnitoare;
Bucura-te, ca prin mucenicestile Moaste dreapta credinta s-a pecetluit.
Bucura-te, ca lucratoare de mari minuni te-ai aratat;
Bucura-te, ca prin mijlocirile tale credinta cea adevarata s-a aparat.
Bucura-te, ca pentru Adevar cu pretul vietii ravnitoare;
Bucura-te Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul 6
Intru chinuirea ta bine te-ai nevoit, iar dupa moarte pe noi ne sftintesti cu izvoarele minunilor, prealaudata; pentru care cantam: Aliluia!
Icosul 6
Sfintele tale Moaste la Calcedon cu cinste au fost asezate. Iar dupa multe vreme, randuind Domnul a se tine acolo Sobor a toata lumea impotriva eresului monofizit, minune mare s-a aratat prin tine pentru adeverirea dreptei credinte; pentru care te laudam cantand unele ca acestea:
Bucura-te, ca in cetatea calcedonului cu bucurie te-a primit;
Bucura-te, ca asa minunat Dumnezeu a randuit;
Bucura-te, ca bineredinciosii imparati Marachian si Pulheria Sobor a toata lumea au adunat;
Bucura-te, ca de la Niceea la Calcedon locul Soborului s-a schimbat.
Bucura-te, ca in acest chip Domnul minunea cea prin tine o a pregatit;
Bucura-te, ca prin minune de ciuma eresului ne-am izbavit.
Bucura-te, ca prin ravna cea buna cununa muceniciei ai dobandit;
Bucura-te, ca prin mucenicestile Moaste dreapta credinta s-a pecetluit.
Bucura-te, ca lucratoare de mari minuni te-ai aratat;
Bucura-te, ca prin mijlocirile tale credinta cea adevarata s-a aparat.
Bucura-te, pentru Adevar cu pretul vietii ravnitoare;
Bucura-te Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul 7
Calcedonul, praznuind impreuna cu noi, cinsteste luptele tale, Mucenita, si cu sangiurile tale se sfinteste poporul lui Dumnezeu, cantand: Aliluia!
Icosul 7
Ratacitii Eutihie si Dioscor rau cugetand au imprastiat veninul ereziei monofizite, zicand ca in Hristos este doar o singura fire; iar cei rataciti de ei nu s-au indreptat decat atunci cand au vazut minunea ta. Ca punandu-se cele doua marturisiri in cinstita ta racla, dupa rugaciune s-a aflat marturisirea ortodoxa in mana ta cea dreapta, iar marturisirea eretica lepadata sub picioarele tale. Pentru aceasta iti cantam tie cu bucurie:
Bucura-te, ca prin minune dreapta credinta ai adeverit;
Bucura-te, ca prin aceasta ratacirea monofizita ai nimicit;
Bucura-te, ca doua firi in Hristos a marturisi ai inavatat;
Bucura-te, ca uraciunea monofizismului ai spulberat.
Bucura-te, ca pe Sfintii Parinti duhovniceste i-ai bucurat;
Bucura-te, ca pe dascalii minciunii i-ai rusinat;
Bucura-te, ca binecredinciosii pe Dumnezeu au laudat;
Bucura-te, ca cei rataciti erezia au lepadat.
Bucura-te, hotar al dreptei credinte;
Bucura-te, dreptar intarit prin nevointe.
Bucura-te, cu duhovniceasca ravna pentru Adevar luptatoare;
Bucura-te Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul 8
Sa taca tot eresul, vazand pe cea ingropata ca tine dumnezeiescul hotar al credintei, ca pe niste lespezi, si izvoreste izvoare de tamaduiri. Iar noi sa cantam lui Dumnezeu: Aliluia!
Icosul 8
Ereticul Nestorie intunecandu-se la minte, doua persoane in Hristos cugeta in chip nelegiuit, despartind Dumnezeirea de omenitate; iar ereticii Eutihie si Dioscor, din uneltirea vrasmasului, ferindu-se de o prapastie, au cazut in alta; caci fugind de despartirea firilor, au cazut in amestecarea lor, zicand ca in Hristos a ramas doar o singura fire. Insa Sfintii Parinti adunati la Calcedon au starpit amandoua ratacirile, marturisind pe Hristos Dumnezeu adevarat si om adevarat, o singura Persoana in doua firi. Si adeverind prealaudata Eufimia invatatura dreptslavitoare, primeste de la noi laudele acestea:
Bucura-te, ca despartirea lui Nestorie o ai starpit;
Bucura-te, ca amestecarea lui Eutihie o ai nimicit;
Bucura-te, ca de amandoua ratacirile ne-ai pazit;
Bucura-te, ca dreapta credinta prin minune ai pecetluit;
Bucura-te, ca marturisirea ortodoxa ai primit;
Bucura-te, ca eresurile ai surpat;
Bucura-te, ca adevarul ai aratat;
Bucura-te, ca pe eretici ai rusinat;
Bucura-te, ca pe dreptslavitori ai intarit;
Bucura-te, ca Ortodoxia ai marturisit;
Bucura-te, Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul 9
Hotararea cea scrisa de Dumnezeu a dreptslavitoare credinta a fost adusa la tine ca la o credincioasa pazitoare de lege, Mucenita a lui Hristos, Eufimia, pentru care cantam Aliluia!
Icosul 9
Rititorii cei mult vorbitori nu se pricep cum ai primit in cinstita ta mana marturisirea ortodoxa si cum ai lepadat sub picioarele barfelile nelegiuitilor monofiziti. Iar noi, credinta avand in Dumnezeu Cel ce este minunat intru Sfinti, laude ca acestea aducem tie;
Bucura-te, ca prin tine Dumnezeu Se slaveste;
Bucura-te, ca ratacirea diavoleasca se nimiceste;
Bucura-te, ca ai intarit credinta drept slavitoare;
Bucura-te, ca ai inchis gurile ereticilor;
Bucura-te, ca ai luminat mintea ortodocsilor;
Bucura-te, ca ai zadarnicit ratacirea monofizilor.
Bucura-te, ca pe cei sinceri i-ai bucurat;
Bucura-te, ca pe cei vicleni i-ai intristat.
Bucura-te, calauzitoare a binecredinciosilor;
Bucura-te, mustratoare a ereticilor.
Bucura-te, de preaslavite minuni facatoare;
Bucura-te Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul al 10
Ferecandu-se cu credinta Mucenita in Clacedon, si cu ravna de Dumnezeu intrarmata ridicand sabia dogmelor, a biruit pe vrasmasi cantand: Aliluia!
Icosul al 10
Deschizand dumnezeiestile ploi ale cinstitelor tale sangiuiri, ai inecat in ele limbile cele pline de otrava ale celor raucredinciosi, izbavind ca dintr-o iarna grea credinta ortodoxa cea incredintata tie, preamarita Eufimia; pentru aceasta te laudam pe tine zicand:
Bucura-te, ca prin ploaia sangiuirilor tale ai stins focul nascocirii diavolesti;
Bucura-te, ca prin mijlocirile tale s-au risipit semetiile ereticesti;
Bucura-te, ca prin lumina harului ai alungat intunericul ratacirii;
Bucura-te, ceea ce ai primit darul tamaduirii;
Bucura-te, ca viata pentru Hristos Domnul o ai jertfit;
Bucura-te, ca de la Dansul daruri duhovnicesti ai primit;
Bucura-te, ca prin mucenicie te-ai incununat;
Bucura-te, ca ravna ta cea buna toata Biserica a adapat.
Bucura-te, ca prin caldura rugaciunilor tale ai secat apa cea tulbure a ereziei;
Bucura-te, ca prin smerenie ai surpat inaltarile mandriei.
Bucura-te, a noastra milostiva mijlocitoare;
Bucura-te Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul 11
Intr-armandu-se Mucenita cu harul Duhului Sfant impotriva intunericului ratacirii, ca un luminator preastralucit a primit rasplatire intru toti vecii, cantand:
Icosul 11
Astazi Parintii Sinodului celui a toata lumea adunandu-se pentru Hristos, aduc tie, prealaudata Eufimia, cartea dreptei credinte, pe care luand-o in cinstitele tale maini o pazesti pana la sfarsit. Pentru aceea, adunandu-ne si noi cei binecredinciosi la sfanta pomenirea ta, graim catre tine:
Bucura-te, ca Epistola Sfantului Leon ai adeverit;
Bucura-te, ca hotararea Sfantului Flavian ai pecetluit;
Bucura-te, ca nascocirile lui Eutihie si Dioscor prin minune le-ai nimicit;
Bucura-te, ca inseleciunea lui Sever monofizitul mai dinainte o ai biruit;
Bucura-te, de lumina purtatoare;
Bucura-te, de intuneric izbavitoare;
Bucura-te, a dreptslavitorilor intarire;
Bucura-te, a ereziilor nimicire;
Bucura-te, a binecredinciosilor imparati ocrotitoare;
Bucura-te, a Sfintilor Parinti ajutatoare;
Bucura-te, a hotararilor sobornicesti pazitoare;
Bucura-te, Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul 12
Adunarea Sfintilor Parinti a incredintat tie hotarul dogmelor, Sfanta Mucenita, ca unei indumnezeite propovaduitoare a Adevarului, cantand: Aliluia!
Icosul 12
Adunandu-ne, laudam pomenirea prealaudatei Mucenite Eufimia; caci ea a primit hotararea Ortodoxiei de la Sfintii Parinti, si pastrand-o lumineaza pe cei dreptslavitori care o cinstesc cu cantari ca acestea:
Bucura-te, hotarul credintei;
Bucura-te, datatoare de lege a Sfintilor Parinti;
Bucura-te, stalp neclintit al Bisericii lui Hristos;
Bucura-te, aparare a poporului binecredincios;
Bucura-te, de tamaduiri izvoratoare;
Bucura-te de eresuri izbavitoare;
Bucura-te, a ratacitilor indreptare;
Bucura-te, invatatoare a purtarilor celor evlavioase;
Bucura-te, lauda fecioarelor binecredincioase;
Bucura-te, a inteleptilor indrumatoare;
Bucura-te, a noastra ocrotitoare;
Bucura-te Sfanta Mare Mucenita Eufimia, a Ortodoxiei nebiruita aparatoare.
Condacul 13
O, Sfanta Mare Mucenita Eufimia, primind acum aceasta putina rugaciune, roaga pe Hristos Dumnezeu sa mantuiasca sufletele noastre, ca impreuna cu tine sa cantam: Aliluia! (de 3 ori)
Apoi
Sfanta Mare Mucenita Eufimia, cauta cu milostivire spre lacrimile neamului nostru si izbaveste-ne de eresurile care s-au pornit asupra noastra de uneltirea diavolului. Indura-te de eretici si de tradatorii care batjocoresc mostenirea Credintei Ortodoxe, si ii ajuta sa lepede toate ratacirile si sa vina la Ortodoxie ca sa se faca bucurie in Cer pentru indreptarea lor.
Rusinatu-sa cu defamare multimea ereticilor monofiziti si fetele lor s-au umplut de multa ocara, cand au vazut cartea hulelor lor lepadata sub picioarele tale, iar cartea noastra cu dogmele cele adevarate, tinand-o cinsitata ta mana, prealaudata Mucenita. Arata si acum Credinta cea adevarata si nimiceste eresurile cele pierzatoare de sufelet. Ajuta-ne pe noi, cei ce traim in aceasta vreme de apostazie, sa pastram si sa marturisim Dreapta Credinta cu pretul vietii noastre pamantesti, ca sa dobandim viata cea vesnica si fericita intru partasia Sfintilor. Amin.
Istoria si martirul Sfintei Eufimia in timpul persecutiilor lui Diocletian (243-313) sunt binecunoscute. In vremea domniei lui Constantin cel Mare a fost construita o mare biserica deasupra mormantului ei la Calcedon, orasul in care s-a nascut si a fost torturata pana la moarte. Numele Sfintei este asociat cu Sinodul IV Ecumenic de la Calcedon, tinut in 451, cand cei 630 de Parinti ai Bisericii s-au reunit in Biserica Sfintei Eufimia si au condamnat erezia monofizita a lui Eutihie.
Se crede ca hotaririle care s-au luat la acest Sinod au legatura cu minunea pe care a savarsit-o Sfanta. Tomosul (formula dogmatica) ortodocsilor si tomosul ereticilor au fost puse impreuna in racla unde se gasesc trupul Sfintei, asa incat ea sa faca un semn. Cand racla a fost redeschisa cei care au tinut-o au fost martorii unei minuni. Tomosul ereticilor a fost gasit aruncat la picioarele Sfintei, care tine in brate tomosul ortodocsilor. De aceea, iconografia Sfintei reproduce minunea si mucenita este cunoscuta drept Sfanta Eufimia a dogmei Ortodoxe.
Relicvele sfinte au fost mutate la Constantinopol, probabil in secolul al 7-lea, datorita invaziilor persane (608/9, 615, 626) si au fost aseazate in Biserica ce era sitautata aproape de hipodrom. De atunci inainte, aceasta Biserica s-a numit Sfanta Eufimia de langa hipodrom.
In perioada iconoclasta, Constantin V (741-775) a folosit biserica drept inchisoare si a aruncat relicvele Sfintei in mare, de unde au fost gasite de doi pescari aproape de isula Lemnos. Mai tarziu, imparateasa Irina (797-802) a restaurat biserica si a adus din Lemnos relicvele Sfintei.
Un calator anonim din 1190 a vazut si a descris moaste care se aflau in Biserica din apropierea hipodromului.
In 1350 Antonie al Novgorodului s-a inchinat si s-a rugat la moastele Sfintei, care sunt mentionate si de catre un pelerin rus intre 1424-34.
Dupa ocuparea Constantinopolului de catre catolici, un numar mare de manastiri din Europa occidentala au pretins ca detin relicve ale Sfintei Eufimia.
Un sigiliu al unui conducator, mentionat de bizantinologul rus N.P. Likhacev, si trei documente ale Patriarhiei Ecumenice fac referire la aceasta biserica. Ziua in care se face pomenirea Sfintei este 16 septembrie, in timp ce minunea, care s-a petrecut la cel de-al IV-lea Sinod Ecumenic, este praznuit in 11 iulie.
In anul 1454, la scurt timp dupa caderea Constantinopolului, patriarhul Ghenadie II Scolaricul a mutat relicvele Sfintei la Biserica Patriarhala. De atunci, ramasitele pamantesti ale Sfintei Eufimia au urmat destinul ratacitor al Patriarhului Ecumenic.
Astazi ceea ce a mai ramas din Biserica Patriarhala a Sfantului Gheorghe constituie mandria si gloria de altadata.
In 8 iulie 1704 patriarhul Gabriel III al Calcedonului a dat un apodeixis (un edict) catre crestinii din Constantinopol, prin care impune ca ziua praznuirii Sfintei Eufimia sa fie celebrata anual cu procesiune in jurul moastelor ei sfinte, care isi au locul in mijlocul bisericii patriarhale.
In urma sapaturilor arheologice din 1942, conduse de A.M.Schneider si cu ajutorul Scolii Germane de Arheologie a fost scoasa la lumina biserica Sfintei Eufimia "aproape de hipodrom si nu departe de Marele Palat". Situl arheologic, mentionat in sursele si manuscrisele mai vechi (Cod. Marea Lavra, Muntele atos), era cunoscut in perioada bizantina ca "Palatul lui Antioh"
© Manastirea Petru Voda